Nyheter
Åpen forelesning
7. okt. 2024
I samarbeid med Rom for dans lanserer HFDK tre nye fagartikler skrevet av Venke Sortland, Johannes Hafnor og Gunn Engelsrud. Artikkelforfatterne kommer til Rom for dans den 18. oktober og presenterer sine tekster for studentene og andre interesserte.
De tre tekstene undersøker, med bakgrunn i teori og praktiske erfaringer, hvordan barn og unge på ulike vis deltar i kunstopplevelser. Artiklene blir en del av pensum for bachelorstudentene ved høyskolen.
Forfatter
Praktisk info
Dato: Fredag 18. oktober 2024
Tid: 09.00 -10.30 (dørene åpner 08.30)
Sted: Rom for dans, Marstrandgata 8, 0566 Oslo
Arrangementet er gratis, men krever påmelding
Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.
Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.
Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.
Du kan lese artiklene her:
Velkommen til forelesning!